Forum

TIPS FRA EN TEKSTFORFATTER - Skriv en tekst der sælger!

Oprettet i kategorien Marketing & Salg
  • Sofie W. for 6 år siden

    Du kender det sikkert. Du har fået en webside og oprettet firmaside på Facebook. Alle døre står åbne til at kommunikere til målgruppen. Men. Hvad skal du tænke på for at skrive en tekst, der fanger din målgruppes interesse, engagerer dem til at handle hos dig og samtidig brande din virksomhed positivt?

    Tekster fra virksomheder kommer meget ofte til at oversælge et produkt med superlativer. Beskrivelsen kommer til at handle om hvor fantastisk og overlegent et produkt eller en ydelse er.

    Men for de fleste er den slags reklamesprog overlegent. De fleste finder det nærmest fornærmende at få præsenteret et produkt på den måde. De fleste skal nok selv gøre sig til dommer for om et produkt, et brand, eller en ydelse er godt eller skidt.

    Kend forskellen: Marketing fra et journalistisk perspektiv

    Journalistisk marketing derimod giver årsager til at et produkt eller et brand er interessant. Indgangsvinklen er ikke at pådutte modtageren en mening, men fremvise argumenter for en sag og dokumentere hvorfor og hvordan noget er godt. Det giver et indhold med substans, der kreditere modtagerens evne til at tænke selv.

    Vi lever i en verden hvor information er gratis og alle har al adgang til al information i hele verden. Derfor er det naivt at tro at man kan fortælle modtageren hvad de skal købe, uden at fremlægge brugbare argumenter eller bevisføre et produkt.

    Show it, don’t tell it

    Den store forskel på almen markedsføring og markedsføring fra et journalistik perspektiv er perspektivet i sig selv. ”Show it don’t tell it”, er et journalistisk mantra. Beskriv hvorfor noget er interessant, fremfor bare at postulere det. Styrken ligger i ordet og informationen som ordene bærer. Derfor er den største udfordring inden for marketing at sammensætte ord i en rækkefølge således at modtageren får de rette input, den rette information, de rette argumenter og de rette associationer. På samme måde som man ville sammensætte en artikel i et respekteret medie, til en bred befolkningsgruppe.

    Hver ny kunde, hvert nyt produkt tages ind og researches grundigt og markedsføringen fremvises i form af den gode fortælling der ikke mindst er den sandfærdige fortælling.

    5 tips til at skrive en bedre tekst

    Nedenfor får du 5 tips til hvordan en tekst kan sammensættes, for at kunne bære en bevisførelse af et produkt eller et brand og fungere i marketing sammenhæng.

    1. Start med konklusionen

    Ud fra princippet om nyhedstrekanten bør du altid starte med det vigtigste først. Og ikke det vigtigste for dig, men det, som du vurderer er det vigtigste for modtageren. Hvad er det konkrete budskab, som du ønsker at modtageren skal tage med sig, og vigtigere endnu, som modtageren kan se en værdi i, eller bruge til noget. Det er ikke at dit produkt er fantastisk – det er årsagen til at dit produkt er fantastisk, set gennem forbrugerens øjne.

    2. Tænk over argumentationen

    Tænk grundigt over argumentationen i din tekst

    Når du sammensætter en annonce tekst er det vigtigt at din argumentation er helt gennemarbejdet. Tænk over argumenterne, og hvilke modargumenter der kan være og foregrib dem. Jo mere elegant du kan fremføre et argument og foregribe eventuelle indvirkninger, des bedre. Modtageren skal helst ikke opleve at der er tale om en bevisførelse, så argumentationen skal tale til en almen logik. 

    3. Elsk med dit ordvalg

    Uden ord er der ingen story telling. Tænk over hvert eneste ord du bruger, og om det er det rigtige. Det skal lægge rigtigt i munden og have den helt rigtige kognition. Brug aldrig negativt ladede ordvalg i en annoncetekst, men brug de ord som skaber positive associationer.

    4. Gør det let

    Ingen gider at læse en lang smøre uden at vide hvad det fører til. Vær rar ved din modtager og præsenter præmissen for din tekst. For eksempel at der er tale om fem punkter der gennemgås til modtagerens fordel. Modtageren skal forstå i første linje, hvad han eller hun kan bruge annoncen til og forstå argumentet for at klikke på linket, eller læse videre.

    5. Gør det kort

    Det er vigtigt at du kender længden på forskellige tekst typer i forhold til dit medie. Oplæg på sociale medier er korte, maks en halv side. Helst i Twitter længde. Annoncer bør heller ikke være længere. Nyhedsbreve kan fylde et par sider, lige som en blog. Men du bør altid læse din egen tekst kritisk igennem og skære helt ind til benet. Den tekst du serverer for modtageren skal være det bedste af det bedste, hver gang.

     

    Ønsker du at lade andre om opgaven? Vi kan hjælpe dig med effektiv markedsføring i journalistisk kvalitet. Kontakt os og hør nærmere. 

Venligst log ind eller opret en bruger for at kunne tilføje et svar