Forum

Myter om Content Marketing – som du helt sikkert har hørt

Oprettet i kategorien E-handel & Online marketing
  • Sofie W. 1 år siden

    Efterhånden som flere og flere begynder at se fordele i digital marketing, accelerere mængden af udbud på marketing ydelser næsten dagligt. Men ikke alle giver de resultater, du ønsker dig.

    Derfor er det godt at kende forskellen på fup og fakta, når det kommer til content marketing. På den måde er du sikret at dit indhold fortsat giver succes og ROI måned efter måned, år efter år.

    Her får du de mest almindelige myter, som du helt sikkert har hørt. 

    MYTE 1: Content marketing er bare at skrive og publicere

    At skrive et godt og professionelt indhold er essentielt for kvaliteten på din digitale synlighed, det siger sig selv. Og for ti år siden, havde det også været nok. Men efterhånden som Googles algoritmer belønner relevant indhold i høj kvalitet, stiger denne type indhold også. Dermed bliver det sværere at sværere at nå ud til sit publikum organisk (ikke betalt).

    Derfor er content marketing ikke så simpelt som blot at skrive og udgive et godt indhold på forskellige platforme. Effektiv content marketing kræver at indholdet distribueres og promoveres korrekt, hvilket betyder at der kræves en strategi for udgivelserne.

    Samtidig kræves det at indholdet spiller sammen på forskellige platforme, via forskellige kanaler. Det gode brand, den gode virksomhed, må levere relevant og værdiskabende indhold til forbrugere gennem mange kanaler og typer af interaktion, for på den måde at skabe mange former for kontakt til målgruppen.

    MYTE 2: Adgang til data via Analytics mv. betyder at alle forstår sin målgruppe

    Det svarer til at sige at fordi alle har adgang til værktøj kan alle bygge sit eget hus. Adgang til data er uundværligt for marketing, men behandlingen af denne data er altafgørende for om det kan vendes til brugbar viden.

    Sandheden er at de fleste virksomheder ikke kender deres egen målgruppe. I stedet bygger man strategier på baggrund af stereotyper og ens egen forventninger til, hvem der vil købe ens produkt. Det er de færreste, der tager sig tiden til at sætte sig ind i data omkring målgruppen og bygge en strategi baseret på en dyb forståelse for forbruger databasen.

    MYTE 3: Jo mere indhold des bedre

    Det er let at falde i fælden og tro at hvis godt indhold skaber gode resultater, så vil endnu mere indhold give endnu flere resultater. Men indenfor content marketing gælder reglen at kvalitet altid bør sættes over kvantitet.

    Troen på at mere indhold giver gode resultater, skyldes sandsynligvis at det engang var muligt at tvinge en webside højere op i Googles søgereultatside, simpelthen ved at udgive en høj mængde indhold med nogle primære søgeord. Men Googles algoritme er blevet bedre siden da, og i dag er det langt mere ødelæggende for en webside at anvende denne strategi, fordi Googles crawlere er i stand til at genkende et relevant indhold i høj kvalitet.

    Et godt indhold betyder derfor både at det kategoriseres som relevant ved Google søgninger, men det kan også skabe engagement og interaktion med målgruppen. Forbrugere spilder ikke deres tid med at engagere sig i dårligt indhold, men de fleste vil gerne dele godt og relevant indhold om et emne. Det synes måske åbenlyst, men desværre er der mange virksomheder der i ren iver kommer til at spamme deres målgruppe med irrelevant indhold. Afsæt i stedet tiden, eller kompetencerne til at få et indhold der er relevant og motiverer til at blive delt og interageret med.

    MYTE 4: Trafik betyder salg

    Det er noget af det mest frustrerende for mange virksomheder, at se hvordan de kan have masser af følgere på sociale medier, interaktion med indhold og trafik på websiden, men stadig ingen salg. Og det er årsagen til at mange har en myte om at content marketing ikke kan ses på bundlinjen.

    For at forstå ROI af content marketing må man løfte blikket en smule og se det store billede. Marketing bliver gradvist lettere at måle på i form af trafik på diverse platforme og brugeradfærd. Men det er de analyse-værktøjer hvormed man måler trafikken, der er det egentlige guld, fordi det skaber klarhed over ens indsats.

    Ved at måle på brugeradfærd på siden og gradvist indsamle statistik og data, skaber man sig et overblik over målgruppen, der hjælper til at tilrettelægge ens strategi for brand positionering. Med andre ord kan man måle på en interesse og herefter levere det, som der er interesse for.

    Forbrugere der følger en side, interagerer med et indhold og klikker ind på en landingpage har værdi, fordi de både har potentiale for at konvertere, men også fordi de allerede har vist deres niveau af interesse der indikerer at de kan lide et brand eller et indhold.

    Det er denne trafik-til-salg radio, der er det værdifulde tal for virksomheder. For at det kan ses på bundlinjen kræver det det rigtige værktøj for at måle på trafikken og dermed opbygge mængden af trafik-med-potentiale. Derfor er virksomheder nødt til at investere i det software og de kompetencer der er brug for, for at drive ROI og potentale-trafik og data indsamling. Det er det der giver de stærke leas og brand der styrkes gradvist over tid.

    Find flere tips og rådgivning til, hvordan du løfter dit content marketing til det niveau der giver værdi på vores side. Husk at vi lige nu tilbyder en times gratis Skype-møde, hvor vi giver dig trin-for-trin vejledning til, hvordan du opbygger din virksomheds digitale position. Indsend blot dit firmanavn, Skypenavn og eventuelle problemstillinger her, så ringer vi dig op. 

     

Venligst log ind eller opret en bruger for at kunne tilføje et svar